Multigym

Att ha ett multigym hemma är ett smart och smidigt alternativ till din träning. Med ett multigym får du nämligen tillfälle att effektivt träna hela kroppen från samma träningsanläggning, men som knappt tar upp någon yta alls. Multigym ger dig de klassiska styrketräningsövningarna i ett och samma paket, därav dess aldrig sinande popularitet. Multigymmet är helt enkelt en klassiker som med all säkerhet kommer att hänga kvar i många år till.

Betoningen ligger på träning med vikter och du kan styrketräna rygg, skuldror, armar, mage, lår, vader, sätesmuskler och bröst. Det är med andra ord en kombination av flera redskap som tar hand om träningen för hela kroppen. Här handlar det alltså mer om att bygga muskler än att jobba med konditionen men vissa av de mer avancerade multigymmen kan ge dig möjlighet att träna upp muskler för specifika idrotter som till exempel simning, tennis och golf, som bekant är nog så konditionskrävande.

multigym

Visst kan man alltid damma av de gamla hantlarna istället då man vill träna styrka men fördelen med att ha ett multigym hemma eller på kontoret är att det är mycket lättare att utföra övningarna korrekt med styrketräning i maskin. Många modeller tillhandahåller även instruerande affischer för olika övningar eller DVD, då det är viktigt att utföra övningarna på rätt sätt för att få resultat. Till skillnad från när man jobbar med lösa vikter är det med ett multigymmaskinen som styr rörelserna och därmed stabiliserar dem. Då blir det enklare för dig att istället koncentrera dig på den muskel som ska tränas istället för att oroa dig för om du utfört rörelsen på korrekt sätt. Om maskinen är rätt inställd och belastningen är satt utifrån dina förutsättningar ska det heller inte vara någon större risk för skador. Ta dock inte ut dig alldeles i början, speciellt inte om du är en fullständig nybörjare. Öka istället vikterna successivt så får du även se hur träningen ger mer och mer resultat i takt med att du bygger på dina muskler. Som med all annan träning är det tålamod som gäller. Men det är förstås även bra att tänka på att inte bara stanna av på en bekväm nivå och inte öka på viktmotståndet alls. Då blir det ingen utveckling, bara stagnation, och din kropp behöver hela tiden nya belastningar för att bli starkare.

Även om det är viktigt att träna regelbundet för att få resultat är det även nödvändigt med vila, den så kallade återhämtningsperioden på cirka 48 timmar som musklerna behöver för att återhämta sig. Det fina med kroppen är att dess minne. Detta innebär att om du är en ”periodare” som glömmer bort att styrketräna mellan varven, så kommer musklerna att byggas upp igen snabbare då du väl återtar träningen jämfört med om du aldrig skulle ha tränat förut. Med en fin träningsstudio hemma finns dock ingen anledning längre till att skippa träningen så med andra ord är ett multigym väl investerade tusenlappar.