Roddmaskin

Måhända är marknaden för träningsutrustning en aning trendkänslig men en maskin som faktiskt står sig än idag är den gamla betrodda roddmaskinen. Jag kan fortfarande med en viss nostalgi erinra mig det pysande ljudet, orsakat av ett hydrauliskt motstånd, från roddmaskinen i mitt barndomshem och hur härligt utpumpad man kände sig efter ett träningspass.

Det som gör träningen så effektiv är att du använder alla stora muskelgrupper medan du ror. Med andra ord får både axlarna, armarna, magen, vaderna och sätesmuskulaturen en rejäl genomkörare när du utför dina roddtag och det känns verkligen att du har tränat. Faktum är att av alla typer av hemmamaskiner är roddmaskinen den som du använder till flest muskelgrupper samtidigt. Faktiskt får alla muskler förutom bröstmusklerna en rejäl genomkörare efter ett pass på roddmaskinen. Du får snygga och smidiga muskler alltmedan din syreupptagning ökar. Och precis som med nästan vilken annan träningsutrustning som helst så är det du som bestämmer motstånd och styrka genom de upprepningar som du utför samt intensiteten i dem. Eftersom roddrörelserna är naturliga är även upprepade övningar skonsamma mot dina leder så skaderisken är därmed inte så hög. Läs mer på www.roddmaskin.org

roddmaskin

I och med att det är ett konditionstränande utövande ökar även passen med roddmaskinen så småningom din förbränning. Och ökad förbränning skyndar som bekant på en viktnedgång, om så skulle behövas. Vad gäller teknik så är det inte särskilt svårt att lära sig, men det finns ändå finns lite att vara uppmärksam på. Om man använder fel teknik, det vill säga belastar ländryggen istället för att ta i från benen först, så tar ryggen stryk. Det kan den göra ändå i början, även om du använder rätt teknik, helt enkelt på grund av att du är otränad, och i sådana fall är det bra att komplettera träningen med styrkeövningar avsedda för ländrygg och bål. Tumregeln när du ror är att alltså att först ta i från benen, därefter ryggen och sist armarna. Omvänd ordning gäller på återgången.

Då roddmaskiner kommer i olika prisklasser och valörer kan man vara säker på att hitta en modell som passar just ens egna förutsättningar och behov. Många maskiner tar även relativt liten plats och är därmed lätta att stuva undan då de inte används. De enklare modellerna är utrustade med roddarmar vilka man med hjälp av hydraulikcylindrarna kan reglera motståndet med. Mest avancerade är de maskiner som simulerar en riktig roddtur då de har roddarmarna placerade på sidorna, men även dem fungerar med hjälp av hydraulikcylindrar. Rodden utförs med vajerdrag och är på grund av sin naturtrogna simulering de maskiner som används för träning i roddklubbar. Det finns till och med modeller, fast då förstås i de högre prisklasserna, som använder sig av vattenhjulmotstånd och som därmed skänker ännu mer realism till den simulerade roddturen.

Så ro för allt vad tygen håller eller ”segla” fridfullt iväg med lite skön musik i hörlurarna – du bestämmer takten! Oavsett intensitet är det en träningsform som gör underverk för otränade muskler.