Spinningcykel

Om du snabbt vill bränna fett är spinningscykeln ett utmärkt träningsredskap för det ändamålet. En spinningscykel är till skillnad från vanliga cyklar konstruerad för hög belastning och snabba tramptag, vilket gör att du verkligen kan ta i när du cyklar. Alla som någon gång deltagit i ett spinningspass på något gym vet även att just trampa är något som man verkligen får göra. För bäst effekt är det bra att variera hastigheten och att alternera mellan att sitta och stå. Motståndet kan ändras steglöst för att efterlikna motlut och nedförsbackar. Lyssna gärna på din favoritmusik alltmedan du trampar i takt med musiken, vilket förstärker upplevelsen.

Om du tar i riktigt är det inte tu tal om att det är en mycket hård och intensiv träningsform, och massiv träningsvärk är således att vänta om du var otränad innan, men efter ett sådant svettigt pass känns det verkligen bra efteråt då du vet att du utmanat dig själv ordentligt. Spinningen har enbart cirka 20 år på nacken, även om förstås vanliga motionscyklar har funnits mycket längre. Skillnaden mellan en spinningscykel och en motionscykel är främst att den förstnämnda mer försöker efterlikna en racercykel med sitt böjda styre, smala sadel och fasta kedjebana och togs fram en gång i tiden av en tävlingscyklist som förberedelse för ett större cykellopp.

spinningcykel

Det bästa med spinning är att även om du utför träningsform i en grupp tillsammans med andra så är det främst dig själv som du tävlar mot eftersom det är du som reglerar motstånd och hastighet. Läs mer på Braspinningcykel.se. Spinning passar därmed såväl nybörjare som mer avancerade utövare. Det är främst kondition och syreupptagningsförmåga som tränas och ger därmed en hög kaloriförbränning. Som med alla träningsredskap som man har hemma så är fördelen att man kan träna praktiskt taget när som helst, till och med när man tittar på TV eller lyssnar på en ljudbok.

Även hjärtat får arbeta mycket vid ett spinningspass. Detta gör att dess pumpkapacitet så småningom ökar och mer syresatt blod transporteras ut till musklerna. Faktum är att ett tränat hjärta kan pumpa ut två till tre gånger så mycket blod som vad ett otränat hjärta kan göra. Av den anledningen har människor med bra kondition mycket lägre vilopuls än vad otränade har.

Spinning är minst lika effektiv som löpträning men något som man kan göra oftare eftersom träningsformen inte sliter på lederna lika mycket. Av den anledningen kan det vara ett riktigt bra alternativ för överviktiga eftersom inte lederna belastas på samma sätt som under till exempel ett gympapass eller då man joggar. Kroppens största muskelgrupper, lår- och stjärtmusklerna, får arbeta väl under ett spinningspass. Det finns många modeller av spinningscyklar att välja på, men när du inhandlar en ny ska du tänka på att tyngden på cykeln är viktig. För att du ska kunna ta i rejält när du cyklar bör vikten ligga på mellan 40-50 kilo och av dessa kilon bör svänghjulet väga minst 20 kilo. Se även till att styre och sadel är justerbara.